Dzisiaj jest środa, 22 stycznia 2020 r.
Spersonalizuj informacje na portalu: dolnośląskie, łódzkie, opolskie, podkarpackie, wielkopolskie, zachodniopomorskie
Rozmiar tekstu: A+   A-
Menu:
 
Ważne:
 
Wyszukaj w portalu:
 
wybierz region:

Spersonalizuj informacje na portalu
do własnych potrzeb,
wybierz: woj. / powiat:


 
 
Polecamy:
 
Ostatnie pliki video:
 
DocStop - O projekcie

 

Jak funkcjonuje DocStop

Opis problemu

Od niedzieli o godz. 22:00 do następnego weekendu na trasie. To nie rzadkość dla kierowców ciężarówek i autobusów, ale raczej normalna codzienność. Kierowców autobusowych dotyczy to w większości w ruchu turystycznym, ich praca na liniach komunikacji osobowej na szczeblu regionalnym jest uregulowana. Jakie możliwości mamy w obecnej chwili w przypadku gdy kierowca nagle zachoruje albo będzie miał uciążliwy ból głowy spowodowany przez stałe naprężenie mięśni okolic karku lub nierozpoznaną wadę wzroku, albo będzie miał nagłe zaburzenia jelit (biegunkę) ? Wtedy staje się to ogromnym problemem dla kierowcy. Do tej pory nie było na to rozwiązania.

Co jest gdy kierowca ma poważne zaburzenia snu a o tym nie wie i z tym problemem codziennie jeździ ? Kierowcy nie mają dużego wyboru. Z reguły są daleko od domu. Nie ma innego kolegi, który by mógł kontynuować dalszą jazdę autobusem, kombinacją siodłową, lub 40-tonowym tirem. Kolizja interesów z pracodawcą jest zaprogramowana.

Każdy pracujący człowiek w przypadku problemów ze wzrokiem, słabości lub silnego bólu zębów, może bezpośrednio pójść do lekarza, który udzieli mu pomocy. Po konsultacji u lekarza może bez dolegliwości powrócić do pracy. Ale co ma zrobić kierowca autobusu/ciężarówki ? Ze zleceniem transportu z Celle do Mediolanu lub Monachium do Cuxhaven, coś  takiego jest absolutnie niemożliwe. Ale wystarczy też całkiem normalne zlecenie przewozu regionalnego. Obawa przed represaliami w zakładzie, przerwa realizacji zleconego transportu, są dla wielu kierowców często powodem, aby ignorować dolegliwości.

Krótkotrwałym rozwiązaniem problemu jest zażywanie lekarstw, których działania uboczne są w wielu przypadkach nieznane, co stwarza znaczne ryzyko w dalszej jeździe samochem ciężarowym. Tą możliwość potęgują lekarstwa, które można kupować bez recepty w aptekach. Następnie są one zażywane bez kontroli lekarskiej, na podstawie własnej diagnozy. W innych przypadkach kierowca jedzie poprostu dalej w złym stanie zdrowia. Ryzyko spowodowania poważnego wypadku wzrasta wielokrotnie.

Nie może tak być, żeby był ignorowany ból lub inne niedomagania zdrowotne w celu kontynuacji dalszej jazdy. Uwaga i koncentracja są podstawowymi warunkami bezpiecznego prowadzenia autobusu/ciężarówki. Ustawodawstwo wymaga też odpowiedniego stanu zdrowia i samopoczucia podczas jazdy. Lekceważenie tych wymogów może pociągnąć za sobą poważne konsekwencje dla kierowcy, na przykład gdy dojdzie do kolizji lub wypadku i wyjdzie na jaw, że powodem były problemy zdrowotne, lub nadużywanie lekarstw.

Sytuacja prawna: (Niemcy)

  • Paragraf 1 Kodeksu Drogowego zobowiązywuje każdego kierowcę do takiego zachowania, aby inni uczestnicy ruchu drogowego nie odnieśli szkody lub nie byli narażeni na niebezpieczeństwo.
  • W paragrafie 2 Kodeksu Uprawnień jest wskazówka, że kto z powodu fizycznej lub psychicznej niepełnosprawności nie jest w stanie bezpiecznie się poruszać w ruchu drogowym, temu wolno brać udział w ruchu drogowym tylko pod warunkiem, że w opowiedni sposób postara się o to, aby innych nie narażać na niebezpieczeństwo

Nieprzeszczeganie tego przepisu może w zależności od sytuacji, pociągnąć za sobą znaczne konsekwencje karne dla kierowcy.

Czy istnieją alternatywy ?

Aby dysponować liczbami i danymi dla niezbędnych rozwiązań z celem uzyskania akceptacji u stowarzyszeń zawodowych, pracodawców, kierowców, kas chorych i innych włączonych podmiotów, oraz opracowania wspomagających ofert, przeprowadzono ogólnoniemiecką ankietę wśród kierowców zawodowych.

Powstały następujące kwestie:

  • Jak często dochodzi do takiej sytuacji ?

  • Czy jest w ogóle potrzeba takiej opieki ?

  • Co Pan robi w takiej sytuacji ?

  • Czy zażywa Pan lekarstwa bez recepty ?

  • Czy w takim przypadku przerwie Pan zleconą jazdę ?

  • Czy w takim przypadku prosi Pan w firmie o kierowcę, który Pana zastąpi ?

  • Czy po drodze konsultuje Pan się zlekarzem ?

  • Czy jedzie Pan dalej mimo dolegliwości ?

  • Czy słyszał Pan o przypadkach w których doszło w ten sposób do kolizji lub wypadku ?

  • Czy ma Pan propozycje rozwiązań problemu nadające się do ich realizacji ?

  • Czy istnieją oferty pomocy ze strony pracodawców, kas chorych, lub innych ?

  • Czy tyczy to częściej starszych kierowców ?

  • Czy kroki ze strony przedsiębiorstwa są wystarczające ?

Ustalono liczbę poszczególnych odpowiedzi na pytania i przeanalizowano propozycje z celem polepszenia obecnej, niezadowalającej sytuacji. Alternatywną możliwością w przypadku rozpoznania choroby lub dolegliwości zdrowotnych jest wizyta u lekarza, jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Dla kierowców zatrudnionych w przedsiębiorstwie transportowym zawsze nie zawsze jest to możliwe (święta, niedziele, godziny nocne, długi dojazd do lekarza, jazdy zagraniczne, samotność, gwałtowny ból, itp.).

W określonych warunkach instytucje mają możliwość orzeczenia zezwolenia na jazdę w zasięgu wyznaczonego okręgu lub zakazu jazdy nocą, co mogło by skutkować dla kierowcy utratą pracy.

Zaplanowane jest możliwie szybkie stworzenie na całym terenie Niemiec (Europy) punktów, które wstępnie w centralnych zajazdach VEDA udostępniają dla kierowców informacje i im bezpośrednio pomagają w ustaleniu adresu, drogi dojazdowej do poradni lekarskiej lub szpitala, oraz organizują w przypadku takiej potrzeby transport do lekarza lub szpitala. Odległość takiej poradni medycznej od punktu pomocy nie powinna wynosić więcej niż 4 kilometry. Niektóre poradnie lekarskie orzekły, że w przypadku nawiązania kontaktu z kierowcą, czas czekania w poradni będzie dla niego minimalny. Innymi kanałami informacji będą media fachowe, telewizja, rozgłośnie radiowe, ulotki, związki, organizacje i osobiste rozmowy kierowców. Znaczne polepszenie jakości życiowej kierowców i bezpieczeństwa na drogach było by wynikiem takiego, sensownego rozwiązania. Tylko zdrowy kierowca jest też pewnym kierowcą, który nie naraża siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Na naszych drogach porusza się dziennie ok. 1,5 miliona samochodów dostawczych a tendencja jest jednoznacznie wzrastająca. Jeśli aktualna prognoza rejestracji pojazdów w przedsiębiorstwach transportowych do roku 2010 się sprawdzi, są już teraz zaprogramowane dodatkowe problemy przez jeszcze większą ilość kierowców. To znaczy, że trzeba możliwie szybko zainstalować ofertę pomocy.

Liczba kierowców, którzy podczas regularnego czasu pracy (jazdy) potrzebowali by pomocy medycznej, jest wystarczająca. W dzisiejszych czasach ciągle stawiane pytanie dot. KOSZTÓW - trzeba widzieć w relacji do skutków, lub późniejszych szkód. Wynik takiego rozważania dóbr jednoznacznie wskazuje na korzyść usunięcia istniejącej nieudolności w opiece kierowców. Redukcja poważnych wypadków i ich skutków, oraz polepszenie humanitarnych warunków pracy wszystkich kierowców, są celem tego pomysłu. Wykorzystano dalszą możliwość i wstępnie sporządzono ogólnokrajową listę lekarzy, których poradnie znajdują się na przykład w pobliżu autostrad i przychylnie ustosunkowani są do takiego systemu, oraz przygotowani do wspomagania go. Szczególnie uwzględniono już istniejącą infrastrukturę. Niezawodnym partnerem okazała się sieć zajazdów VEDA.

W przypadku wątpliwości lub nagłych dolegliwości, kierowca powinien natychmiast skonsultować się z lekarzem, a ten po diagnozie wystawia odpowiednie zaświadczenie, tak jak to zwykle stosowane jest również w innych zakładach pracy. Nie może dojść do takiej sytuacji, że ta możliwość konsultacji lekarza będzie nadużywana, ponieważ wtedy staje się cała ta akcja wątpliwa. Kierowcy z Niemiec mogą rozliczać się swoją kartą kasy chorych. Kierowcy innych krajów posiadają albo europejską kartę kasy chorych (jest uznawana), albo płacą wstępnie gotówką za leczenie i otrzymują dwa pokwitowania z celem zwrotu kosztów przez kasę chorych w swoim kraju.

Wdrożenie w życie takiej sieci z celem polepszenia sytuacji odnośnie opieki wobec kierowców autobusów i ciężarówek, cieszy się bardzo pozytywnym echem w społeczeństwie i wśród samych kierowców. Realizacja tej inicjatywy zaczyna się na terenie całych Niemiec, a drugim krokiem będzie kontynuowana na skalę Europy. Ze związków i organizacji w Danii wpłyneły już zapytania dotyczące przyjęcia tego Systemu.


 

 
Realizacja: computer-expert.pl | Będzie się działo | O nas | Regulamin | Mapa strony | Copyright DrogiNaSzóstkę.pl © 2009